اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

سرآشپزان مجبور به بنایی شده‌اند/ هنوز از بیمه بیکاری کارگران رستوران‌ها خبری نیست

رئیس اتحادیه رستوران‌ها و بیرون‌برهای شیراز، از وضعیت نابسامان کارکنان رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها در شیراز در پی تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا خبر داد.

سرآشپزان مجبور به بنایی شده‌اند/ هنوز از بیمه بیکاری کارگران رستوران‌ها خبری نیست

کوروش صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: از ابتدای اسفندماه به دنبال شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، بیرون‌برها و سفره‌خانه‌های سنتی، خسارات زیادی به این قشر واردشده و بسیاری از کارگرها بیکار و خانه‌نشین شده اند.

وی با اشاره به اینکه اکثر رستوران‌ها از بهمن‌ماه به خاطر فرارسیدن ایام نوروز مواد اولیه خود را خریداری و دپو کرده بودند، گفت: متأسفانه با شیوع ویروس و تعطیلی این صنف، همه مواد از بین رفته و خسارات جبران‌ناپذیری به این گروه وارد شده است.

صالحی بابیان اینکه هر رستوران کوچک حداقل ۲۰ کارگر دارد و در رستوران‌های بزرگ این تعداد به ۲۰۰ نفر هم می‌‌رسد، افزود: متأسفانه در پی این تعطیلی همه کارگرها از کار بیکار و خانه‌نشین شده‌اند و صاحبان رستوران نیز سردرگم و بلاتکلیف هستند.

وی بابیان اینکه نامه‌نگاری‌های متعددی با استانداری، اصناف، گردشگری و دیگر نهادهای مربوطه انجام‌شده است، گفت: چندین مرتبه از سوی نهادهای مسئول به ما اعلام‌شده که مشکلات و میزان خسارات را بیان کنیم ولی تاکنون هیچ اقدامی برای حل مشکلات این صنف صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه رستوران‌ها و بیرون برهای شیراز ادامه داد: لیست کارگرهای بیکار را برای گرفتن بیمه بیکاری به اداره کار ارسال کرده‌ایم ولی تاکنون خبری نیست؛ درحالی‌که کارگری که 10 یا 20 سال کارکرده و بیمه پرداخت کرده، امروز که گرفتار است بیمه‌اش را می‌خواهد! همسر و فرزندان یک کارگر قشر پایین جامعه امروز نان‌وآب می‌خواهد؛ نه شش ماه دیگر! لذا عاجزانه از مسئولان می‌خواهم این قشر زحمت‌کش را دریابند و به حال همسر و فرزندان کارگرهایی که بیش از دو ماه است در خانه نشسته‌اند، فکری کنند.

وی افزود: یک‌هفته‌ای است که بیرون برها بازشده‌اند و با رعایت شرایط و پروتکل بهداشتی فعالیت می‌کنند، اما درب رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها همچنان بسته است.

صالحی همچنین تأکید کرد:‌ هیچ‌گونه افزایش قیمتی در نرخ رستوران‌ها و بیرون برها وجود نداشته و واقعاً تعطیلی دوماهه و شاید هم بیشتر، خسارات بسیار زیادی را متوجه این قشر کرده است.

وی با اشاره به مشکلات متفاوتی که از سال گذشته تاکنون این صنف را تحت تأثیر قرار داده، اظهار داشت: ابتدای پارسال را با سیل شروع کردیم؛ بعدازآن ماه محرم و سپس رمضان بود و بعد هم اغتشاشات ناشی از گرانی بنزین. الآن هم کرونا موجب تعطیلی این صنف شده و هم ماه رمضان رسیده است و در این شرایط، اداره دارایی هم به‌جای اینکه مرهم زخم باشد، میزان مالیات را چند برابر افزایش داده وزندگی افراد این صنف عملاً روی هوا رفته است‌.

وی تأکید کرد: اکثر رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها و بیرون برها اجاره‌ای هستند و به ازای هر کارگر ۵۰میلیون خسارت‌دیده‌اند و تاکنون هیچ حمایتی از سوی هیچ نهادی دریافت نکرده‌اند.

صالحی بابیان اینکه از ما نامه و بیان مشکلات را می‌خواهند اما عملی انجام نمی‌دهند، گفت: سرآشپز ما امروز به‌جای کار در رستوران برای سیر کردن شکم خانواده‌اش مجبور است بنایی کند؛ وجدان ما چگونه این را بپذیرد؟ پس حداقل مسئولان کمک کنند تا این قشر آسیب‌دیده هرچه سریع‌تر سرپا شود. وام قرض‌الحسنه یا جبران خسارت به‌نحوی‌که خود می‌دانند، شاید ذره‌ای از مشکلات این صنف را کم کند.

انتهای پیام/ح

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول